Ik weet niet of ik kom, Herman

Dag Schuer,

Mag ik je Schuer noemen? Ondertussen doet mijn hele generatie dat. Omdat je een stem zou vertegenwoordigen voor een generatie. Een muziekstem. Of je zou dat toch moeten. Zo profileer je jezelf toch graag? Wel beste Schuer, ik heb enkele prangende vragen.

Ten eerste, je verzette het festival een week vroeger. Voor een méga headliner. Zei je zelf. Blijken dat de Foo Fighters te zijn. Een headliner van enkele jaren terug op dat andere bekende festival, Pukkelpop. Nu, Schuer, ik ben daar ontzettend blij mee als rasechte Foo Fightersfan. Maar of het festival daarom een week vervroegd moet worden? Ik had meer verwacht. En velen zijn met mij. Foo Fighters is een week vervroegdheid niet waardig.

Begrijp me niet verkeerd Schuer, ik hou van je festival. Jaar na jaar na jaar sta ik elke keer weer blij op  je wei. Geniet ik van de muziek en de sfeer. Dat mij dat een duit kost, dat wil ik gerust neerleggen. Als ik daarmee mijn helden op ’t podium kan zien. Dan kijk ik daar een jaar, dromend van zon op de wei, naar uit. Maar wat is er gebeurd Schuer? De line ups van de laatste jaren verzwakken. De geldprijzen daarentegen verhogen. Het plezier vermindert. Want dit mag niet en dat mag niet. We worden op de vingers gekeken met een chip om onze arm en of we wel degelijk 2.5 euro neerleggen voor een petieterig flesje cola. Ik snap het, het kost geld. Geld dat jij wel hebt, en wij niet.

Ik heb het jaren graag gedaan, Schuer. Je festival. Duizenden mensen, samengekomen voor één passie: muziek. Rockmuziek. Dat doet de naam toch vermoeden. Wat is er veranderd, Schuer? Waar is de rock naartoe? Ik heb enkele jaren geleden de weide vervroegd verlaten voor de Black Eyed Peas. Headliner. Het kind, Fergie kan met moeite live kraaknet zingen. Moet ik daarnaar luisteren? Heb ik daar 300 ettelijke euro’s voor neergelegd?

De politici zijn niet tevreden, Schuer. We kunnen onze hoge onderwijskosten niet zelf betalen, maar kunnen wél naar jouw festival. Een student als ik werkt aan een jobstudentloontje van 8 à 10 euro per uur en dat is gelimiteerd tot enkele dagen per jaar. De schoolkosten worden vergoed door mijn ouders, wat denk ik in de meeste gevallen zo is. Ik betaal mijn festivalgebeuren zelf. Ik hoef de rekensom niet te maken hoe lang de meesten studenten werken om tot bij jou te geraken. Want dat is toch je doelgroep, Schuer? Wij, studenten en jongeren?

Ik weet niet of ik dit jaar kom, Herman.

Geef een reactie

